تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

شبهات برخی ادیان در مورد تعدّد زوجات

  مسیحیان و زرتشتیان، می گویند که از دیدگاه دین آنها تعدّد زوجات صحیح نیست، و در نتیجه تعدّد زوجات پیامبر اسلام، کار خطایی است.




  اوّل از همه، باید یاد آوری کنیم که اینکه آنها احکام دین خودشان را پیشفرض می گیرند، و بر اساس آن حضرت محمّد(ص) و احکام حضرتش را نقد می کنند، مصداق بارز مغالطۀ مصادره به مطلوب است و منطقی نیست. ما نیازی نداریم که طبق احکام آنها عمل کنیم.



  از سوی دیگر، زرتشتیان، مستندات موثقی ندارند و نمی توانند ادعا کنند که احکامشان از زرتشت به آنها رسیده است، حتی در اصالت گاتاهای منصوب به زرتشت هم شک فراوان وجود دارد، و در نتیجه آنها نمی توانند با اطمینان بگویند که از دیدگاه زرتشت، انسان باید فقط یک زن داشته باشد. ضمن اینکه خود زرتشتیان نیز، برای کسی که همسرش نازا باشد، گرفتن یک زن دیگر، به صورت موقّت را تجویز می کنند.



  در مورد مسیحیت نیز، مسیحیان اگر دقّت کنند طبق کتاب مقدّسشان، هم انبیاء بنی اسرائیل از ابراهیم و اسحاق و یعقوب گرفته تا دیگران، تعدّد زوجات داشته اند، و هم هیچ جا مسیح از تعدّد زوجات نهی نفرموده است. بلکه این پولس است که از تعدّد زوجات نهی کرده است. گذشته از اینکه پولس را ما پیامبر حقیقی نمی دانیم، باید از مسیحیان بپرسیم که آیا در فکر خدا دگرگونی ایجاد می شود که زمانی تعدّد زوجات را آزاد می داند و زمانی آنرا ممنوع می کند؟ بدون شک، حسادت زنان نسبت به هوو، در تمام دورانها بوده است و شرایط در این زمینه فرقی نکرده است، که نسخی صورت بگیرد.

  استدلال نسبتاً مضحکی که گاهی مسیحیان می کنند این است که خدا ابتدا یک مرد و یک زن آفرید، پس هر کس باید یک زن داشته باشد!!!! این تفسیر باطل را کتاب مقدّس خودشان، با نشان دادن پیامبری چون ابراهیم و اسحاق و یعقوب و ... که چندین زن داشتند، رد می کند.