تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

برخورد با مخالفین

  یکی از اتهامات مهمی که بر حضرت محمّد(ص) وارد می کنند این است که ایشان مخالفین خویش را می کشتند و احدی از مخالفین را زنده نمی گذاشتند.


  باطل بودن این سخن بر کسی پوشیده نیست. بسیار بودند کسانی که با ایشان دشمنی داشتند و به ظاهر مسلمان شده بودند، و یا حتی اسلام ظاهری را هم نداشتند، ولی هرگز مورد تعرض ایشان قرار نگرفته بودند، همچون ابوسفیان و مسیلمۀ کذاب و دهها مثال دیگر.


  وقتی از مخالفان اسلام می خواهیم بگویند مخالفانی را که حضرت محمّد(ص) کشته است، شاعران و هجوسرایانی را نام می برند که در شعر و سخن خویش به پیامبر توهین کرده اند، و خب مسلّم است که فرق هست بین اینها و افرادی که فقط مخالف هستند. این افراد با اشعار و سخنان خود، مؤمنین را نسبت به اسلام دلسرد می کنند و توهین به مقدّسات از حربه های همیشگی یاران شیطان است، و برخورد با آنان برای ممانعت از تأثیرشان بر جامعه لازم بوده است.


  امروزه هم ما می بینیم که مجازات توهین به پیامبر مرگ است، وجود این مجازت در اسلام، باعث شده است که دشمنان اسلام خیلی کمتر جرئت توهین به مقدّسات اسلام را داشته باشند، ولی برخورد همراه با مسالمت مسیحیان با افراد توهینگر باعث شده است که همه روزه، در فیلم و سریال و کاریکاتور و شعر و ... حضرت مسیح و مقدّساتشان، مورد رکیکترین اهانتها و جسارتها قرار بگیرد.


  امّا در مورد حکمت این مجازات، این بحث نیز مطرح می گردد که هر چند انسان ها در اصل انسانیت باهم مساوی هستند، ولی در ارزش های معنوی باهم فرق می کنند. بین پیامبران و ائمه علیهم السلام  با انسان های معمولی از جهت تقوی، و کسب کمالات معنوی فرق زیادی وجود دارد. از نظر اخلاص در عمل، و ترک گناه و تلاش و کوشش در انجام دستور خداوند به جایگاهی رسیده اند که به عنوان واسطه فیض الهی اند. با توجه به جایگاه ارزشی که ائمه معصومین دارند، اهانت به آن ها اهانت به دین و خدا تلقی می گردد. این نوع اهانت سبب ارتداد و خارج شدن ازدین و بلکه موضع گیری و ستیزه در مقابل آن برمی گردد. بلکه حکم آن شدیدتر و بدتر از ارتداد است، زیرا در ارتداد تنها خروج از دین است(و صرف ارتداد مجازات خاصی ندارد)، ولی در این مورد هم خروج از دین و هم اهانت به دین حساب می شود؛ بنابراین در این جا تنها با  توهین با یک شخص مواجه نیستیم، مگر این که شخص تعمدی در این کار نداشته، یا به ملزومات کار خود (که موجب ارتداد می شود) توجه نداشته باشد.


  این تفاوتها را در جهان امروز نیز می بینیم، چنانکه فحاشی به یک فرد عادی فرق دارد با فحاشی  به یک افسر پلیس که در حال انجام وظیفه است.