تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

کهنترین نسخه موجود از قرآن

  در حال حاضر  در کتابخانه‏ها مجموعه بزرگى از مصاحف قدیمى و یا قطعه‏هایى از آن موجود است که بر پوست نازک و با خط کوفى و خالى از هر گونه نقطه گذارى و اعراب و بسیارى از چیزهایى که به مصاحف افزوده‏اند مانند اسماء سوره‏ها و عدد آیات و غیر آن ها نوشته شده است به گونه‏اى که به صورت مصاحف اولى نزدیک تر است.


  پرسشی که در اینجا مطرح است این است که آیا ممکن است یکى از این مصاحف قدیمى، نسخه‏اى از مصاحف اصلى عثمانى باشد؟


  بسیارى از پژوهشگران این احتمال را بعید مى‏شمارند، زیرا امروز نمى‏توان بر مصحف کاملى دست یافت که در قرن اوّل یا دوم نوشته شده باشد و تاریخ نسخه بردارى و یا نام ناسخ در آن باشد، همچنین آن ها غالبا از تمام علامت هایى که در وقت متأخر بر آن اضافه شده باشد، خالى نیستند، به اضافه اینکه چنین کارى به دلایل تاریخى و تجربی روشن و قوى احتیاج دارد و بررسى همه جانبه‏اى را طلب مى‏کند و تاکنون چنین فرصتى براى پژوهشگران به دست نیامده است.


  اما درباره این مصاحف نظر هر چه باشد بدون شک آن ها قدیمى هستند و به قرون اولیه هجرى بر مى‏گردند، بلکه حتى مربوط به قرن اوّل هستند، بخصوص وقتى مى‏بینیم که در آن ها اثرى از اصلاحاتى که در نیمه دوم قرن اوّل هجرى به خط عربى اضافه شد، وجود ندارد، مگر بعضى از علامت هاى نادرى که احیانا دیده مى‏شود و به همین سبب آن ها به دوره‏اى که مصاحف عثمانى موجود بوده مربوط مى‏شوند و لا اقل از روى آن ها و یا از روى مصحفى که از آن ها استنساخ شده، نوشته شده‏اند.


همچنین از جمله قدیمى‏ ترین نسخ قرآن‏، مصحفى است که در شهر تاشکند ازبکستان نگهدارى مى‏شود؛ این قرآن قدیمیترین قرآن موجود است که بیش از 1300 سال از تاریخ کتابت آن مى‏گذرد و هم اکنون در موزه تاریخ ملل ازبکستان در شهر تاشکند نگاهدارى میشود.(بى آزار شیرازى‏، عبد الکریم، باستان‏شناسى و جغرافیاى تاریخى قصص قرآن، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏، ص 465.)