از کجا می توانیم مطمئن باشیم که قرآن تحریف نشده است؟ در پاسخ به این مسئله دو بحث را طرح می کنیم:
الف)قرآن باید حداقل تا حدّی که به هدایتگری و حجّیت آن حفظ شود، از تحریف
مصون بماند.
ب)قرآن باید درست و سالم به دست ما رسیده باشد.
الف) حجّیت قرآن باید حفظ شود:
بنا به دلایلی و از جمله موارد زیر، باید حجّیت قرآن، حفظ شود، لذا قرآن حداقل تا حدّی که حجّیت و هدایتگری آن آسیبی ندیده باشد، باید از تحریف مصون مانده باشد:
برهان حکمت[1]
خداوند آخرین کتاب آسمانى خود را به نام قرآن، براى هدایت بشر فرستاده است. خداوند دیگر نه کتابى مىفرستد و نه پیامبرى؛ بنابراین قرآن اولین و آخرین منبع هدایت بشر تلقى مىشود. تحریف چنین کتابى برابر با عدم حفظ خداوند، و مساوى با گمراهى بشر است و این با حمید و حکیم بودن خداوند سازگار نیست. بنابراین خداوند خود به مقتضاى حکیم بودنش این کتاب را حفظ مى کند.
حدیث ثقلین
یکی از احادیث متوار[2] در نزد فریقین،شیعه و سنّی، حدیث ثقلین است و به علّت تواتر، باید بپذیریم که این حدیث به راستی از حضرت محمّد(ص) است. حضرت رسول(ص) این حدیث می فرمایند:
«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»
یعنی
«من دو چیز گرانبها را در میان شما به یادگار می گذارم که اگر به آنها تمسک کنید، هرگز گمراه نمی شود کتاب خدا و عترت و اهل بیتم و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند.»
با توجه به این حدیث، کتاب الله، که همان قرآن است، باید تا روز قیامت، که با عترت رسول الله(ص) به ایشان می پیوندد، هدایتگر ما باشد. پس مسلّم است، که اگر در آن تحریفی صورت بگیرد که حجّیت آنرا از بین ببرد، دیگر نخواهد توانست ما را از گمراهی نجات بدهد. لذا، قرآن باید از تحریفی که حجّیت آنرا از بین ببرد، مصون بماند.
ب) قرآن باید درست و سالم به دست ما رسیده باشد:
از سوی دیگر، طبق شواهد تاریخی، قرآن باید دقیق درست به ما رسیده باشد، زیرا کلمه به کلمه آن، دارای تواتر است:
برهان تواتر
تمام آیات و سورههاى کنونى قرآن مجید، همانند قرآن گذشته، دست به دست و سینه به سینه به طور همگانى توسط مسلمانان نقل گردیده است. این تواتر منطقى، دلالت مىکند هیچ کلمه و آیه یا سورهاى، نه از قرآن کاسته شده و نه بر آن افزوده شده است. بنابراین قرآن کنونى با توجه بر واجد بودن صفت تواتر، از هرگونه تحریفى سالم است.
جمع بندی
پس روشن شد که قرآن باید از تحریفی که حجّیت آنرا از بین ببرد مصون بماند و همچنین کلمه به کلمه دارای تواتر است و لذا عقلاً باید آنرا مصون از تحریف بدانیم.
[1] قرآن شناسى، ج 1، ص 216.
[2] حدیث متواتر، در اصطلاح «خبری است که سلسله راویان آن در هر طبقه به اندازه ای باشند که امکان توافق آنان برکذب به طور عادی محال باشد و خبر آنها موجب علم گردد.»(مقباس الهدایه، عبدالله مامقانی، ج1، ص 89 – 90؛ الرعایه فی علم الدرایه، شهید ثانی، ص 28) به زبان ساده، حدیثی است که سلسله راویان راستگوی بسیار، آنرا نقل می کنند، که آنقدر این سلسله راویان راستگوی مختلف، زیاد هستند، که جای شک در صحّت حدیث باقی نمی ماند.
سلام
ممنون بابت این مطلب اطالاعات خوبی داد ین
تو نگاه کلی که داشتم در کل موضوعات پستهائی که داشتین خیلی کمک کننده هست برای اونائی که بخوان حداقل یه اطلاعات جزئی داشته باشن
امیدوارم شاهد مطالب بیشتری از این دست باشیم
موفق باشین
سلام. ممنون از لطف شما. امیدوارم شما هم موفق باشید.
یا سریع الرضا
اجرکم عندالله.التماس دعا.یاحق
ممنون از مطالب خوبتون
ممنون از لطف شما
باسلام ممنون از اینکه به ما سر زدید.مطالب خوبی در وبلاگ دارید استفاده کردم.
سلام..مطلب درخور توجهی بود..ممنون از مطلب خوبتون
علی یارتون
سلام. ممنون از لطف شما. تلاش شما هم خوب و عالیه.