تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

تحقیق در دین

سلسله مباحث دفاعیاتی پیرامون نبوّت حضرت محمّد(ص)

برخی از راههای نشر شبهات

  در زیر به بررسی برخی از راههای نشر شبهات در بین مسلمانان می پردازیم:



1. شبکه های ماهواره ای: شبکه های ماهواره ای که تقریباً اکثر مردم ایران، به آنها نگاه می کنند، به دو روش مستقیم و غیرمستقیم، سعی در نشر شبهات می کنند. روش مستقیم این است که در یک سری از این شبکه ها، به صورت مستقیم و علنی، به عقاید اسلامی حمله می گردد، و برای مسلمانان به ایجاد شبهه می پردازند، از جمله همین شبهاتی که در جلسات پیشین، بدانها پرداختیم. همچنین به نشر مکاتب دیگر در برابر اسلام می پردازند.


  روش غیرمستقیم اینگونه است که سعی می شود، با ساختن محصولاتی، به شکلی مخاطبین مسلمان را به لحاظ فکری استحاله کنند،

  بارزترین مثال، محصولاتی دوبله شده به زبان فارسی هستند، که آشکارا مسلمانان را موجوداتی وحشی جلوه می دهند، و تأثیرات این فیلمها بر افراد غربزده، بسیار عمیق و زیاد است، و آنها را از مسلمان بودن شرمنده می کند. این فیلمها افراد را چنان آماده می کنند که در صورت بروز حادثه ای چون 11 سپتامبر، برخی از آنها به سرعت از اسلام «فرار» می کنند!

  همچنین تأثیرات برخی شبکه هایی که مثلاً در حال اخبار گفتن و اطلاعرسانی هستند، ولی در اصل کاری جز ایجاد یأس و بزرگنمایی ضعفها انجام نمی دهند، قابل توجّه است.

  شبکه هایی که سعی در ایجاد هیجان جنسی در جوانان دارند، و با فیلمهای به زبان فارسی، روابط آزاد زن و مرد، رابطۀ جنسی مردان و زنان متأهلی با زنان و مردان دیگر، و نیز همجنسبازی را به جوانان آموزش می دهند، بلکه به این کارها تشویق می کنند، با شهوتزده کردن جوانان، آنها را از دین دور می کنند. شاید یکی از صفتهای مشترک مهمی که بین اکثر کسانی که توسّط اسلامستیزان گمراه می شوند، مشترک است، همین شهوتران بودن این افراد باشد.


  البته برای کسانی مثل ما هم که بخواهیم افراد ناآگاه را از روبرو شدن با چنین فضای کثیفی، بر حذر داریم، انگهایی چون «متحجّر»، «امّل»، «عقب مانده»، «خشک مقدّس»، «مزدور رژیم» و... را کنار گذاشته اند، تا جوانان به محض نهی شدن، به یاد این انگها بیفتند و حرف ما را قبول نکنند.



2. اینترنت، چت رومها و وبسایتهای ضداسلام: بخش بزرگی از حجم شبهات مستقیم علیه اسلام، از راه اینترنت، وبسایتها و چت رومهای ضداسلام نشر پیدا می شود. این وبسایتها که بیشتر به نشر «اکاذیب» می پردازند تا مطالبی علیه اسلام، نقش بسزایی در رانده شدن گروهی از افراد ناآگاه از اسلام داشته و دارند. به خصوص وبسایتهایشان که مطالب را به صورت ثابت در صفحات دارند، تأثیری بالاتر و بیشتر نسبت به چت رومها، داشته اند.


  بدبختانه، علیرغم اینکه اسلام دستور می دهد که افراد ناآگاه از خواندن مطالب گمراهگر خودداری کنند، بسیاری از جوانان ما از سر کنجکاوی این مطالب را می خوانند، و نظر به اینکه دانش منطقی کافی و دسترسی لازم به منابع را ندارند، گروهی از آنها به شدّت تحت تأثیر قرار می گیرند، این گروه یا دین را به کل کنار می گذارند، یا اینکه نسبت به آن بی توجّه می شوند. بسیار عجیب است که افرادی که حال و حوصلۀ خواندن مطالب اعتقادی اسلامی را ندارند، برای خواندن مطالب ضدّاسلام، اینقدر حوصله دارند!!


  نظام جمهوری اسلامی، بر علیه این رویه، متوسّل به سیستم فیلترینگ شده است، که متقابلاً فیلترشکنها، و در پی آنها، vpn ظهور نمودند، و تقریباً می توان گفت که فیلترینگ برای ممانعت جوانان از ورود به این سایتها، اثر چندانی ندارد.



3.افرادی که در جامعه شبهه پراکنی می کنند: دسته سوّم این شبهات، از طریق افرادی که پیشتر آلوده شده اند، و حالا قصد آلوده کردن دیگران را دارند، نشر پیدا می کند. از دید این حقیر این بخش از نشر شبهات، برعکس دو مورد بالا، به جز موارد خاصی، مثل کلیساهای مخفی مسیحی و سیستمهای بهائی، سازماندهی ویژه و خاصی ندارند و افراد آلوده به صورت خودجوش، هر کس را که در جامعه برای این دست شبهات مناسب بدانند، تحت تأثیر قرار می دهند.


  تجربه نشان داده است که این افراد معمولاً کسانی را مورد هجوم قرار می دهند که یا به لحاظ جسمی یا به لحاظ روحی، دچار ناراحتی هستند، و به خصوص روی کسانی کار می کنند که به لحاظ روحی دچار مشکل هستند. قربانی معمولاً فردی است که به خاطر مشکلاتش به سطوح آمده است و بسیار غمگین است، و طبق معمول مردم کشور ما، به دنبال چیزی می گردد که گناه را به گردن او بیندازد؛ اینجا این افراد وارد عمل می شوند و گناه را به گردن دین اسلام می اندازند و با معرفی یک ایدئولوژی جدید، خواه مسیحیت یا بهائیت باشد، خواه زرتشتیت باشد، و خواه بیدینی و بیخدایی و خواه عرفانهای کاذب باشد، او را به خروج از دین اسلام، تشویق می کنند.


  مبلّغین مسیحیت و بهائیت و عرفانهای دروغین، به صورت شبانه روزی به دنبال کسانی می گردند که مشکلات روحی، جسمی، خانوادگی و ... دارند، و به محض یافتن شکار سعی می کنند به او تلقین کنند که با پیروی از کیش آنها، از تمام مشکلات رها خواهد شد. از این حیث بسیار ضروری می نماید که اگر جوانانی را دیدیم که دچار افسردگی و مشکلات شخصی هستند، سعی کنیم به آنها یاری برسانیم تا تبدیل به هدفی برای مبلّغین ضلالت نشوند.



4.کتابهای ضالّه: از زمانهای دور، کتابهای فراوانی علیه اسلام نوشته شده اند. این کتابها که شاید چیزی بیش از 99% آنها را دروغ و تحریف و سفسطه گری، تشکیل می دهد، هر چند شبهات چندان مهمی را علیه اسلام مطرح نمی کنند، و به لحاظ شبهه سازی با مقالاتی که روی سایتهای ضدّاسلام قرار می گیرند، قابل مقایسه نیستند، ولی برای افراد ناآگاه همان اثر را دارند.


  کتابهای گمراهگر، چندان اهمّیتی در نشر شبهه در داخل ایران ندارند، چرا که فقط به صورت زیرزمینی نشر پیدا می کنند، و به دست مشتریان خاص خود می رسند، و اکثر کسانی هم که به آنها دست پیدا می کنند، از طریق اینترنت آنها را با فرمت pdf دانلود می کنند، که این افراد خاص هم، همان مشتریان سایتهای ضداسلام هستند، و نشر شبهه برای آنها نیز جنبۀ اینترنتی دارد و در دستۀ دوم قرار می گیرند.



  این حقیر موارد زیر را برای مقابله با این مسائل، پیشنهاد می کنم:


1.تلاش شود که آگاهی های جوانان از مسائل مذهبی، و پاسخ شبهات افزایش یابد.


2.تا جایی که ممکن است، جوانان را از راههای ورود شبهه آگاه کنیم، تا دشمن دین و حربه های دشمن دین را بشناسند.


3.تلاش برای کاهش تأثیرات رسانه های غربی و غربزدگی بر جوانان.


4.تلاش شود به جوانان بیاموزیم که پیش از روبرو شدن با سخنان مخالفین، باید دانش کافی کسب کنند.

5.تلاش برای یاری به کسانی که دچار مشکلات معضلات روحی، جسمی، خانوادگی و ... هستند.